Identificatie

IDENTIFICATIE

Technische gegevens

Verbrandingsprincipe

viertakt Otto (met spruitstukinjectie)

Configuratie

voorzijde, in de lengterichting; verticaal

Type motor

M 116 E 35 / 116.982

Aantal cilinders/opstelling

8/90° V

Boring x slag

92 x 65.8 mm

Totale verplaatsing

3499 cc (fiscale classificatie: 3459 cc)

Compressieverhouding

9.5

Nominaal vermogen

200 pk/147 kW bij 5800 omw/min.

Nominaal koppel

29,2 mkg bij 4000 omw/min.

Aantal kleppen/opstelling

1 inlaat, 1 uitlaat/bovenzijde

Bediening van de klep

1 bovenliggende nokkenas per cilinderbank

Nokkenasaandrijving

dubbele ketting

Brandstofsysteem

spruitstukinjectie, elektronisch gestuurd (Bosch D-Jetronic)

Brandstoftank: positie/inhoud

boven de achteras/90 liter

Frame ontwerp stalen behuizing
Voorwielophanging dubbele wishbone
Achterwielophanging semi-trailing-armas
Voorvering schroefveren, extra rubberen vering, torsiestaaf stabilisator, extra rubberen vering
Achtervering schroefveren, extra rubberen vering, torsiestaaf stabilisator, extra rubberen vering
Schokdemper voor/achteraan telescopische schokdempers
Stuurinrichting stuurbekrachtiging met recirculatiekogelkoppeling
Remsysteem hydraulisch dubbelcircuit remsysteem met vacuümbooster;
schijfremmen voor (intern geventileerd) en achter
Parkeerrem (handrem) mechanisch (met de voet bediend), werkend op de achterwielen
Wielen wielen van plaatstaal (lichtmetalen velgen optioneel)
Wielvelgen 6 1/2 J x 14 H 2
Banden 205/70 VR 14
Aangedreven wielen achterwielen
Aandrijving gedeelde cardanas
Versnelling automatische 3-versnellingsbak
Beschikbaarheid serie
Bediening versnelling centrale vloerversnellingspookhendel
Koppeling droge éénschijfskoppeling
Type transmissie planetair tandwielsysteem
Overbrengingsverhoudingen I: 2.31; II: 1.46; III: 1.0; R: 1.84
Eindaandrijvingsverhouding 3.46
Maximale snelheid 205 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 9.5 s
Opmerkingen versnelling door van 0-100 km/u (2 inzittenden) door te schakelen
Brandstofverbruik 13.0 l
Volgens de richtlijn DIN 70030: verbruik, bepaald bij
3/4 van de topsnelheid (niet meer dan 110 km/u), plus 10 %.
Wielbasis 2460 mm
Voor/achterspoor 1452/1440 mm
Lengte 4390 mm
Breedte 1790 mm
Hoogte 1300 mm (met gesloten cabrioletop)
Eigen gewicht 1540 kg (met hardtop 1580 kg)
Volgens de richtlijn DIN 70020 (rijklaar, inclusief brandstof, reservewiel en gereedschapsset)
Brutogewicht 1960 kg

De Mercedes-Benz W107 serie (officieel bekend als R107 voor de roadster en C107 voor de coupémodellen) werd geproduceerd van 1971 tot 1989 en is daarmee naast de G-serie het Mercedes-model dat het langst in productie is geweest. In totaal werden er zo’n 237.000 exemplaren gemaakt. De R107 verving de W113 (Pagode) in 1971 en werd opgevolgd door de W126C in 1981 voor de coupé-modellen (SLC) en door de R129 in 1989 voor de cabrioletmodellen (SL).
Bron: Wikipedia

De productie startte in april 1971 en leverbaar was alleen de 350SL (BM107.043) en 350SLC (BM107.023) met 3.5 liter V8 (M116), elektronische brandstofinjectie (Bosch D-jetronic) en een handgeschakelde 4-gang of een 3-gang automatische transmissie als optie. De motor leverde een vermogen van 200 pk (5800 rpm) en een koppel van 286 Nm (4000 rpm). De SL modellen werden geleverd met een linnen dak en als optie was er een stalen afneembare hardtop leverbaar. Er was ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen (2+2). Het SLC model met gesloten carrosserie was in totaal 36 cm langer en had hierdoor vier volwaardige zitplaatsen.

Bron: Wikipedia