CITROËN DS BREAK 1971 - Carrosserie: Spuiten

s e l e n e t

Carrosserie - Anti-roest - DSuper5 - Klussen - Allerlei

Richtlijnen
Blauw: Voorbereidingen- Plamuren en grondlak - Het spuiten
Greybrown: Spatborden - Deuren en keienvanger - Achterkleppen en motorkap

Op de zolder een "spuitcabine" gemaakt. Plastic folie hangend aan gespannen ijzerdraad vormt een ruimte van 3 bij 3 meter en een hoogte van 2.50 meter. Op drie plaatsen heb ik halogeenlampen van elk 150 watt opgehangen.
Onder het motto "gewoon proberen" voor de eerste keer echt met compressor en verfspuit aan het werk. Door deze manier van werken leer je erg snel: Belangrijk is om het plaatwerk van alle kanten goed bereikbaar te plaatsen. Ik zal dan ook een systeem bedenken om de vier deuren op te gaan hangen.
Je begint met alle moeilijk bereikbare delen. Eerst alle randen, "achterzijde" e.d. Dan het grote egale vlak voorzien van een hechtlaag: Een heel dunne laag spuiten. Na een korte tijd (ik schat 10 tot 30 seconden) de eigenlijke echte laag aanbrengen. Spuiten in lange horizontale delen, waarbij elke laag de vorige iets overlapt. Zorg er voor dat je in een keer doorwerkt en niet even later hier en daar wat gaat bijwerken. Dit zorgt voor oneffenheden en doffe stukken.
 De verf (lak en primer) is ook binnen. De kleur is heel donker blauw geworden.

Doordat ik geen afzuiging gebruik wordt het heel snel nevelig. Eerste maal spuiten, dus de bekende beginnersfouten, zoals "zakkers". Het linker voorspatbord heeft er een paar. Dus druppels wegschuren voordat de spatborden voor de tweede maal gespoten worden.

Al met al een klus die je zeer geconcentreerd moet doen. Het eindresultaat van deze vier spatborden voor de eerste keer is heel aardig. Hier en daar nog wat doffe plekken of toch wat onregelmatigheden, zoals vage krassen of resten van druppels die toch niet helemaal weg zijn geschuurd. Ook hier en daar delen van de binnenzijde en randen die niet helemaal dekkend gespoten. Ik overweeg nog even om voor de derde maal te spuiten, maar besluit toch om door middel van schuren met korrel 2000 schuurpapier en polijsten alles bij te werken. Dit ga ik doen nadat alles weer gemonteerd is en aan de auto hangt. Daarnaast laat ik een spuitbus in dezelfde kleur maken om hier een daar wat randen bij te spuiten. Ik merk dat ik het gevoel krijg het nu meer in de vingers te krijgen en hoop dat dat zich bij de deuren zal uiten!
Voor vier spatborden: 0,3 liter voor een laag grondverf. Menging één op één (okergele grondlak, ook om “lastige”  lagen af te dekken). Hoeveelheid lak voor vier spatborden: 0,25 liter, (twee delen lak, één deel harder en 10% verdunning). Bij het spuiten van GreyBrown blijkt dat ik toch met minder lak uitkom. Zie de Richtijnen, onderaan